Derfor er de danske modebutikker ikke online!

Written by Manou Messmann

Den danske stat efterspørger flere danske butikker på nettet og Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) støtter op om initiativet. Alligevel er der (for) langt imellem de danske webshops! Hvordan kan det være? Og hvad kan der gøres for at få butikkerne online?

 

Følger med moden –bare ikke teknologisk!

De danske modebutikker er karakteriseret ved at følge med moden –sjovt nok, men når det kommer til at tage springet til at etablere en online webshop, så går udviklingen laaaaangsomt. Som ekspert indenfor forbrugeradfærd, er det selvsagt min interesse at undersøge de udfordringer, der er i forhold til at komme online, men også som privatperson er det af stor betydning. Efter at have flyttet fra Østerbro til en lille landsby udenfor Roskilde, for nogle år tilbage, savner jeg butikkerne inde i byen. Ikke de butikker, der ligger i indre København, men derimod de mindre butikker du finder i Hellerup, på Østerbro og på Frederiksberg. De butikker, der sælger high-end brands og formår at sammensætte et utal af forskellige brands til lige præcis den stil, der virker appellerende for mig. Så hvad skal der til for at jeg og tusindvis af andre loyale kunder rundt omkring i landet, kan shoppe i lige præcis deres yndlingsbutik –når som helst og hvor som helst? At butikken er online kan det umiddelbare svar være, men det er åbenbart nemmere sagt end gjort!

9b60307742a7ddd4e5fb8c1693fbcae1

 

 

 

Forandringer kan virke skræmmende, men de kan til tider gøre livet nemmere for dig….

 

Foto: www.pinterest.com

 

”Lav aldrig en webshop” –udtaler butikker UDEN webshop!

Drevet af min egen nysgerrighed og indre Sherlock Holmes begav jeg mig derfor ud i en omfattende research. Jeg besøgte butikker i de butikker, der er karakteriserede ved:

  • At ligge uden for indre by
  • Sælger high-end brands
  • Har en loyal kundekreds og et stærkt kendskab til kerneforbrugeren
  • Har nøje udvalgte brands, der passer ind i den definerede stil
  • Har et stort potentiale i forhold til at nå kerneforbrugeren online

Når jeg spurgte disse butikker om, hvad der holdt dem tilbage fra at komme online med en webshop var svarene:

  1. Det koster for mange penge
  2. Det virker uoverskueligt
  3. Det er en modedille at have en webshop
  4. Internationale brands vil ikke have, at deres varer sælges online
  5. Vi sælger personlig betjening og personlig styling –og det kan ikke gøres online
  6. Vi kommer til at få brugt tøj sendt retur
  7. Der er for mange omkostninger ved fragt
  8. Det er en usikker investering uden garanti
  9. Der er for meget konkurrence på nettet

Som man kan se, er der utallige grunde til IKKE at etablere en webshop, hvis man skal lytte til alle dem, der IKKE har en webshop. Så er det bare, at jeg spørger mig selv; hvordan kan det være, at andre danske modebutikker er online, hvis det er SÅ umuligt som I beskriver? Der må være en eller anden form for gevinst, når man kommer online, hvilket også er de konklusioner vi bliver præsenteret for gang på gang via undersøgelser og medierne. Så hvorfor tager butikkerne ikke springet?

 

Sandheden omkring etablering af webshop

Uanset om ovenstående udfordringer er reelle eller ej, må vi tage dem til efterretning og forsøge at imødekomme dem. Jeg vil derfor gennemgå samtlige punkter og tage stilling til om webshop-eventyret er en farlig, ufrugtbar og forbipasserende dille, som der gives udtryk for.

digital-shopping
Foto: www.techgyd.com

 

 

 

 

 

 

  1. ”Det koster for mange penge”; alt er relativt. Du kan selv etablere en webshop gratis, hvis du er ferm til it, men det er de færreste købmænd og sælgere. Alternativet er at betale imellem 4.500-45.000 for at få leveret hele baduljen. Flere udbyder nu også webshop-abonnementer, hvor man for 300-600kr om måneden kan have en webshop.
  1. ”Det virker uoverskueligt”; Ja, det kan det absolut gøre. Heldigvis kan man betale sig fra det og det kan gøres meget brugervenligt.
  1. ”Det er bare en modedille at have en webshop”; Internettet og butikker på internettet er kommet for at blive –I am sorry to bring you the news guys!
  1. ”Internationale brands vil ikke have, at deres varer sælges online”; Helt korrekt og faktisk en af de mest aktuelle og komplicerede udfordringer. Løsningen kan være at lægge større ordrer, hvilket gør det aktuelle brand mere fleksibelt. En anden løsning er at meddele kunden online om, at købet skal foretages via mail-kontakt (tungt, men en mulighed). Tredje løsning er at være ligeglad, hvilket de færreste tør –men nogle satser….
  1. ”Vi sælger personlig betjening og personlig styling –og det kan ikke gøres online”; Den personlige kontakt som øjenkontakt, gestik og toneleje er stadig vanskelig at gøre efter online, men der er alligevel et utal af muligheder for at gøre shoppeoplevelsen personlig, selvom det er online. Tænk eksempelvis på Amazon.com, der igen og igen tager 1-pladsen når det kommer til både kundeoplevelse, kundetilfredshed og kundeservice!
  1. ”Vi kommer til at få brugt tøj sendt retur”; Ud af alle de butikker jeg har talt med, er der endnu ingen, der har fået sendt brugt tøj retur. Hvis man stadig er bange for at det skal ske, kan man sørge for at mærke tøjet med mærkater, der ikke kan tages af og som er for store til at skjule
  1. ”Der er for mange omkostninger ved fragt”; de mindre butikker, der er online vælger som regel en ordning, der tilbyder gratis fragt ved køb på over 600kr. En butik anvendte ”Farfetch”, som et alternativ til egen webshop, og her betaler kunden for fragt.
  1. ”Det er en usikker investering uden garanti”; det kan være en usikker investering, men spørgsmålet er bare, om man ikke går en mere usikker fremtid i møde, som butik, hvis man slet ikke er online og er der hvor forbrugerne er?
  1. ”Der er for meget konkurrence på nettet”; Konkurrencen på nettet er der uanset om jeres butik er der eller ej. I konkurrerer med brands og butikker på nettet allerede nu, selvom i ikke er der!

 

Butikker stoler på ligestillede –ikke facts, undersøgelser og eksperter

Årsagen til, at de danske modebutikker endnu ikke er online er selvfølgelig de tidligere nævnte udfordringer, men en stor del af årsagen skal også findes i fænomenet, ”når en fjer bliver til fem høns”. Selvom alle undersøgelser peger i retningen af, at etablering af webshop og en online-synlighed generelt er vejen frem, så er det ikke den viden ejerne stoler på. De lytter derimod til viden fra deres konkurrenter og kolleger rundt omkring i byen –de ligestillede. Når jeg spurgte ind til de forskellige udfordringer og gav bud på, hvorfor det måske alligevel kunne lade sig gøre, så kom der til sidst et prompte svar omkring, at ”det gik jo ikke for x-butik”, så hvorfor skulle det lykkes for os”? I det hele taget oplevede jeg typisk at butiksejerne gik lidt i forsvarsposition, så snart ordet ”webshop” kom på mine løber. Måske fordi der er tale om et ømt punkt?…

 

Lav penge imens du sover

Om du vil se fremtiden i øjnene eller ej, så ændrer forbrugerne sig og dermed også de krav de stiller til butikkerne. Det er ikke til at lukke øjnene for. Vi lever i en verden med både selfie-stang, droner og gratis forsendelse af returvarer. Det betyder øget konkurrence for de danske butiksejere. Det er ikke nødvendigvis kineserne de danske butikker skal være bange for, men måske butikken ved siden af, der får lavet en webshop før dig selv…Og hvis jeg selv skal komme med et godt argument til at udvikle den fysiske butik med en webshop, så er det denne udtalelse fra en af butiksejerne på Østerbro: ”Med en webshop laver jeg penge imens jeg sover”! Så kan det vidst ikke siges meget klarere!

images

 

 

 

 

Hvad kan gøre skridtet nemmere?

Hvis denne undersøgelse ikke for de danske modebutikker til at tage springet med en webshop, så er det et tegn på, at der stadig mangler støtte og opbakning til butiksejerne derude. Ud fra mine oplevelser med de utallige butikker, vil jeg anbefale, at:

  • Der støttes op omkring ”de gode fortællinger”. Et meget traditionelt kommunikativt move –men det virker! Butikkerne skal have nogle historier de kan relatere til, nogle de kan se op til og blive inspirerede af. Lige nu er det skræmmebillederne, der har kontrollen.
  • Der kommer klare facts på bordet, der klart og tydeligt viser tal omkring opstartsudgifter og hvornår man kan forvente et overskud.
  • Der udarbejdes en brugermanual eller guide a la ”Sådan kommer du nemt i gang med en webshop”. Hvis jeg havde tiden, skrev jeg den selv, for den mangler!

That´s all folks! Håber at I kunne bruge det til noget! Bedste hilsner Manou 🙂