Konkurs? Undgå at blive den næste i rækken!

Written by Manou Messmann

Det kommer som et chok. Konkurser i modebranchen skaber altid overraskede miner, uanset hvor godt eller skidt det gik for det konkursramte brand. Modebranchen er der, hvor drømme går i opfyldelse, og sådan vil vi helst have, at det skal være. Men det går ikke altid, som vi havde drømt om og indenfor de sidste par år har vi hørt om konkurser fra både Brunns Bazaar, Rützous og Uno. Udover deciderede konkurser, må utallige brands dreje nøglen om eller trække sig fra branchen, da enderne simpelthen ikke kan hænge sammen længere. Nogle nåede at opleve successen, for andre dukkede den aldrig op.

Skærmbillede 2016-10-07 kl. 10.05.35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen ønsker at skulle lukke og slukke biksen. Det svarer til at lukke ned for sine drømme, mål og ambitioner. ”Nej, tak” siger de fleste!

Men hvad skal du/I reelt gøre, for at undgå at blive den næste i rækken? Det giver jeg mit bud på her.

 

Kend dit brand

  1. Hvilket behov opfylder brandet?
  2. Hvad er jeres berettigelse på markedet?
  3. Hvorfor er I relevante?
  4. Hvad leverer I, som andre ikke er i stand til at levere?
  5. Hvad gør jer unikke, så I differentierer jer fra konkurrerende brands?
  6. Er I skarpe på jeres værdier, målsætninger og vision?
  7. Hvor godt kender I og samtlige ansatte til brandets profil?
  8. Er der en klar rød tråd mellem brand, produkt, butik og markedsføring eller er det diffust?

 

Kend din kunde

  1. Hvor godt kender I jeres kunde og kundens reelle behov?
  2. Hvilke behov har kunden?
  3. Hvilken betydning og værdi har I for jeres kunder?
  4. Køber han/hun jeres produkter på grund: Trendværdi, komfort, luksusfølelse eller noget helt andet?
  5. Hvordan er jeres kernekunde? Forsøg at lav en “persona”, det vil sige en fiktiv person, der har alle de karakteristika, som jeres kundegruppe har.

 

Kend din kernekunde

Der er afgørende forskel på, hvad der vægtes tungest af kunden, alt efter hvilken kunde I har med at gøre. En single kvinde i 20érne går ikke op i tøjets holdbarhed og fysiske komfort på samme måde, som småbørns-moderen i 30érne. Jo bedre du kender din konkrete kernekunde, des bedre kender du til deres reelle behov, og des større er chancen for at I kan ramme plet med jeres produkter.

Skærmbillede 2016-10-09 kl. 18.13.08

 

 

 

 

 

 

 

Nøglen til at lykkes

Jo større overensstemmelse der er mellem det I sælger, og det kunderne efterspørger, des større er jeres mulighed for succes. Det lyder banalt, men alligevel er det ikke alle brands, der er skarpe indenfor dette forbruger-brand forhold. Og det er langt fra alle, der regelmæssigt tager pulsen på forbrugernes reelle behov.

Skærmbillede 2016-10-09 kl. 18.15.04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muser, it-girls og ambassadører

Vær der, hvor din kunde er. Kommuniker både markedsføring, service og værdier i kundens sprog. Find de rette ambassadører for jeres brand ifht.  De skal være brandets ansigt udadtil og kunderne skal kunne identificere sig med dem. Vælg troværdighed fremfor antal af følgere, når ambassadører, “muser” og it-girls skal findes og anvendes.

 

Skil jer ud!

Med den demokratiske mode (high-street butikkernes indtog) kom også den mere hurtige og ligegyldige mode. Alle begyndte hurtigt at ligne hinanden. Nu var trends tilgængelige for alle. Det resulterede i Hipster-fænomenet, hvor firstmover forbrugere kom til at ligne omvandrende ”trendstativer”.

Skærmbillede 2016-10-09 kl. 18.19.02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I en branche, hvor alle ligner alle, skal man gøre ALT hvad man kan for at skille sig ud.

 

Kenzo gør det (rigtig) godt!

Derudover er gennemslagskraft, fandenivoldskhed og markering i branchen blevet en mangelvare siden krisen tilbage i 2008. Mange lader til at gå med listesko og er bange for at træde ved siden af. ”Better safe than sorry”, kunne man fristes til at sige, men det ender desværre med en følelse af ligegyldighed, i stedet for et wauww –vildt nok! Lad jer inspirere af Kenzos nye kampagne for parfumen Kenzo World eller Sofia Coppola for Marni, Marc Jacobs og Dior. Coppola tilføjer en stærk vibe, der går rent ind hos den unge og stilbevidste forbruger.

Foto: www.theinspirationroom.com
Foto: www.theinspirationroom.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og inden I har paraderne oppe og tænker ”ja, ja, det er fint, men den slags budgetter har vi ikke”, så tænk på, at videoen eller hvad end I finder på, ikke engang behøver at blive vist på tv, men kan blive delt mellem forbrugerne via youtube og derefter leve videre på de sociale medier. Vælg unge nytænkende instruktører, eller sågar personer, der ikke engang er instruktører. Jeg er overbevist om, at både Emma Leth, Fenar Ahmad, Aura og Oh Land kan skabe visuelle universer, der er værd at blive delt. Go for it folkens! You can do it! Lad os skabe brands og en branche, der ikke bare er ”værd at holde øje med”, men som, der er ”værd at holde af og dele med andre”. Share the love. Share the inspiration! Share the celebration!

 

Fang ikke kun forbrugerens øjne, men også deres behov!
Fang ikke kun forbrugerens øjne, men også deres behov!