“Sex-care” er det nye “self-care”!

Written by Manou Messmann

I mange år har wellness industrien boomet med fokus på, hvordan vi allesammen kan blive smukkere og sundere. Uendelige rækker af tilbud om massage, skønhedsbehandlinger, make-up og kirurgi er nogle af de utallige løsninger, der kan booste vores selvværd, selvtillid og måske også vores lykke. Men hvad med vores seksualitet? Hvor blev den egentlig af? Det lader til at den er ved at blive fundet frem fra gemmerne -og endda i en sådan grad, at industrien for sex-legetøj spåes en stor fremtid. 

 

Den tabubelagte sex

Man burde tro, at sex er noget der altid har været der og altid vil være der, og derfor også altid vil være en naturlig del af vores liv, men det er ikke altid tilfældet. Gennem de seneste århundreder er det gået op og ned for hvor tydelig og eksplicit man kan tillade sig at være omkring sin seksualitet. De fleste husker nok de glade 60ére og 70ére, der blev berømt og berygtet for den seksuelle åbenhed, selvom det var langt fra hele samfundet, der smed bhén og viste brysterne frem. Men sidenhen er den seksuelle åbenhed gået lidt i glemmebogen. Det har været ildeset, tabubelagt og sågar “kikset” at være (for) seksuel. Noget vi ofte forbinder med strippere, der ynder at vise attributterne frem. Men det tyder på, at sex er ved at komme tilbage -bare i en mere sofistikeret og raffineret form, der er mere tiltalende for kultureliten og deres tilhængere.

 

Sex er blevet trendy!

Hvis du følger med på det sociale medie Instagram, har du måske bemærket, at sex fylder mere end tidligere. Ikke nødvendigvis sex, som vi forbinder med porno, men derimod den sex, der kommer med billeder af sexlegetøj, kunstneres seksuelle billeder og journalisters og eksperters søgen efter seksuel oplysning. Indenfor det sidste års tid er der i høj grad rykket ved grænserne for, hvad man kan tillade sig at vise på de sociale medier, og vi kan nu opleve influencers reklamere for sexlegetøj.

Amber Rose er blevet ambassadør for brandet LELO, der producerer luksuriøst sexlegetøj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sex som kunst

En trend starter ofte hos kultureliten (dem vi også betegner for innovators eller trendsetterne) og det er også tilfældet med den nye “åbne sex-tendens”. Kunstneren Maja Malou Lyse  er med instagram profilen @habitualmonitoring en af dem, der rykker ved grænserne for hvad sex er, hvor meget vi kan tillade os at vise frem, og i det hele taget åbne op for en dialog omkring seksualitet. Ligeledes arbejder it-kvinden Emma Leth eftersigende på en film om klitoris. Det er med andre ord blevet cool at arbejde med sex.

Kunstner Maja Malou Lyse aka @habitualmonitoring Foto af Petra Kleis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sex er den nye “it-ting”

Det øgede fokus på sex er ikke bare herhjemme i Danmark. Det er i høj grad også internationalt, at vi ser flere der taler bramfrit og eksplicit om sex og for nogle er det sågar blevet en levevej, at beskæftige sig med sex i større eller mindre grad.

Karley Sciortino er fast skribent for Vogue, hvor hun fortæller om sine sex-eventyr.

 

Karley, også kaldet @karleyslutever på Instagram, lever af sin nysgerrighed omkring sex og hun er ikke bange for at dele sine oplevelser med os. Følg hende på Instagram og youtube, eller via samarbejdet med VICE.

 

 

 

Caroline Vreeland, der ikke er bange for at stå ved sine bryster.

En anden stærk karakter, der fylder på de sociale medier er modellen, skuespilleren og sangeren Caroline Vreeland, der vækker opsigt med sine meget iøjenfaldende fortrin. Caroline er en direkte modpol til de klassiske modeller, der ofte har en mindre barm og en mere drenget krop. Caroline har med sine mere fyldige former banet vejen frem for alle dem, der før har gemt sig selv og formerne væk. Caroline er også blevet “sex”-skribent for Vogue, hvilket er et klart udtryk for, at der efterspørges mere viden omkring sex.

 

 

 

 

 

Dr. Zhana, ekspert i sex.

 

Dr. Zhana Vrangalova befinder sig i den mere videnskabelig ende. Hun forsker og underviser i sex og har udgivet utallige podcast om emnet. Du kan følge hende på Instagram under @drzhana, hvis du vil blive klogere på din egen eller andres seksualitet.

 

 

 

 

 

Forretningsfolk vil have fingrene i “sex-care”

Uanset om sex og den såkaldte “sex-care” er cool eller ej, så er der penge i den og det har forretningsverdenen fået øjnene op for. Det anerkendte forum “Business of Fashion” har netop offentliggjort, at “sex-care er det nye self-care”, så mon ikke investorerne begynder at se på branchen for sexlegetøj?…

Statistikken viser tydeligt, at markedet for sexlegetøj er stigende. Kilde: www.statista.com

 

 

 

 

 

 

 

Årsagen til at markedet indenfor sexlegetøj boomer er på grund af 3 faktorer:

  1. Læger anbefaler i højere grad patienter at anvende sexlegetøj til forskellige sygdomme tilknyttet underlivet.
  2. Teknologiske fremskridt giver sexlegetøj nye muligheder, såsom at se en pornofilm og blive stimuleret samtidigt, således at der er overensstemmelse mellem det du ser og det du føler.
  3. Sex er (igen) blevet mere accepteret, og nogle vil sågar påstå at det er blevet “trendy”.

 

Nye muligheder for sexlegetøjs-branchen

Hvis du har en virksomhed, der forhandler sexlegetøj, er det nu du skal rykke. Der er et stort momentum lige nu og et uudnyttet potentiale, som de fleste brands og butikker indenfor sexlegetøj kan nyde godt af. Ligeledes er det afgørende, at du, som producent og/eller forhandler af sexlegetøj, følger med i de teknologiske fremskridt og de utallige nye muligheder der følger med, når den digitale udvikling bevæger sig indover området for sexlegetøj.

 

Nyd weekenden derude -med eller uden sexlegetøj.