Hvorfor hitter “unboxing”?

Written by Manou Messmann

Vi ser flere og flere videoer på youtube, hvor alt fra luksus tasker til legetøj bliver pakket ud. Men hvorfor stiger antallet af disse “udpakningsvideoer” og hvorfor vælger flere og flere brands og virksomheder at investere tid og penge i fænomenet? Det tager jeg et kig på idag. 

 

Hvad er “unboxing” i det hele taget?

Unboxing er videoer, der viser et produkt blive pakket ud. Nogle vælger at kommentere undervejs, hvorimod andre kører den stille stil og eventuelt supplerer op med tekst på skærmen. Bloggere og influencers laver ofte udpakningsvideoer, men også ukendte personer har faste fanskarer til deres udpakningsvideoer, der ofte kun viser et par hænder der pakker op.

Mange elsker udpakning af luksusprodukter. Chanel er en af de helt store udpaknings-hit på Youtube. Her er det en Hermes udpakning.

 

 

 

 

 

 

Why the buzz?

Men hvorfor hitter disse videoer? Ifølge Googles consumer survey har hver femte forbruger set en unboxing video og antallet af unboxing videoer på youtube stiger stødt. Der er med andre ord, det vi kan kalde et reelt behov for unboxing. Så hvad er det forbrugeren får ud af at se disse videoer? Som forbruger kan man få pirret (og tilfredsstillet) sin lyst til nye produkter, uden at investere penge. Vi oplever en spænding undervejs, som kan sidestilles med en form for forspil. Forløsningen ser vi, men den er ikke tilstede i vores eget liv. Og det er selvfølgelig ulempen. På den anden side er unboxing fænomenet en god ide, hvis vi tager de bæredygtige briller på. Vi kan, som forbrugere, nøjes med at få appetit, og så “spise” de produkter man allerede har liggende derhjemme.

 

Øger unboxing salget?

Meen, selvom det kan virke ganske uskyldigt at kaste sig ud i unboxing-viewing, så er der en årsag til at både virksomheder og brands bruger tid og penge på fænomenet. Videoerne opbygger nemlig et begær. Vi længes efter det vi ser, og hvis vi virkelig ønsker forløsning, er vi nødsaget til at købe produktet, uanset om det er legetøj, en Chanel taske, en ny iPhone eller Macs nye foundation. Derudover kan unboxing videoer bidrage med visuel produktinformation, som de færreste butiksekspedienter har tid til at give. Vi kan derfor fastslå, at selvom unboxing-konceptet kan virke en anelse fjollet, så er der både efterspørgsel på videoerne samt konkrete fordele ved at lave dem.

 

Unboxing skal være en leg!

Hvis du har børn, har du med stor sandsynlighed oplevet dem sidde på youtube og se unboxing med modellervoks, kuglebad eller My little pony. Og man kan endda fange sig selv i at se med… For det kan være underholdende at se begejstrede mennesker med legetøj. Og det er netop det der ofte sker med unboxing. Vi bliver børn igen til juleaften. Vi gennemlever gave-ritualet, spændingen og begejstringen. Så hvis du vælger at kaste dig ud i unboxing, så sørg for at have legebarnet med undervejs. Din begejstring skal smitte af på dem der ser videoen. Ihvertfald hvis du ønsker at videoen bliver set af flest mulige.

Udpakning af legetøj hitter på Youtube.

 

 

 

 

 

Vil du være en haj til unboxing, så tjek eventuelt Vogue, der giver konkrete tips til hvordan den perfekte unboxing video laves.