En frisør og et træningscenter viser vejen til forbrugerne efter Covid-19!

Barry´s og Mads Stig Studio er noget så kedeligt, som henholdsvis et træningscenter og en frisør. Alligevel er det dem vi skal studere, hvis vi vil tiltrække forbrugerne (under og) efter Covid-19!

Forbrugeren vil have mere end et produkt

Som de fleste nok har indset, har Covid-19 slået benene væk under langt de fleste virksomheder. Hvis ikke bundlinjen, så mentalt. Covid-19 har ændret vores mind-set, værdier, forbrug og måden vi arbejder på, men nok om det. Nu er det tid til at se på, hvordan vi kan tiltrække forbrugerne -når alt er vendt upside-down. Det er ikke længere nok at sælge et produkt eller en service, som man altid har gjort. Der skal mere til, især når forbrugeren er tilbageholdende og mere bevidst om både adfærd, livsformål og forbrug!

Oplevelseskulturen har brandingværdi

So what to do? Vi har længe kendt til oplevelsesøkonomien; at vi er trætte af at købe produkter, men langt hellere vil købe oplevelser, som rejser, restaurantbesøg og museumsture. De fleste af os er også bekendt med oplevelsesbaseret retail, men ikke desto mindre har vi næsten ingen butikker, klinikker, eller centre, der specialiserer sig i oplevelsesaspektet. Det er selvfølgelig en skam. Først og fremmest fordi vi, som forbrugere, stadig er drevet af oplevelser, men derudover fordi oplevelser har en enorm værdi i et brandingmæssigt perspektiv.

Forrige år viste en undersøgelse os, at 40% af alle millenials køber ferie udfra hvor “insta-worthy” destinationen er -og det gør sig stadig gældende. Vi bliver mere og mere visuelt fokuserede -og det behov skal vi, som brand, imødekomme.

Barry´s holder festen du vil med til

For at det hele ikke skal blive for abstrakt, hiver jeg to konkrete cases på banen. Nemlig træningscenteret Barry´s og frisørsalonen Mads Stig Studio. Barry´s konceptet er ikke helt ukendt. Virksomheden er placeret 39 steder rundt omkring i verden -og har nu fundet vej til DK. Årsagen til, at jeg vælger at fremhæve Barry´s er på grund af deres evne til at skabe et fællesskab og tiltrække kunder.

Sex, sved og synder

Barry´s er karakteriseret ved deres røde lys, som de også selv omtaler som “The red light district”. Allerede der bliver tonen lagt og vi ved, at det her træningscenter er knap så kedeligt som det i den lokale hal i Herning. Tankerne ledes hen på noget seksuelt, noget svedigt og måske endda noget syndigt -og det elsker vores primale-underbevidste-jeg!

Tankerne ledes hen på noget seksuelt, noget svedigt og måske endda noget syndigt -og det elsker vores primale-underbevidste-jeg!

Hacker menneskets instinktive kodning

Derudover topper Barry´s deres røde træningsrum med det de selv omtaler som “the beat drop”, hvilket kan give enhver musiknørd øjeblikkelig gåsehud. Hvis musikken formår at holde energien oppe, kan den ifølge Barry´s få dig til at løfte tungere og sprinte hurtigere. Barry´s forstår og anerkender den kraft, der ligger i musikken og understreger vigtigheden af det optimale valg af musik. I det hele taget forsøger Barry´s -med fuldt overlæg- at skabe “a party ready atmosphere”, som de fleste nok hungrer desperat efter i disse non-party tider -suk! Og for at vi ikke skal glemme den unikke stemning og oplevelse hos Barry´s -kan man selvfølgelig erhverve sig den ægte LED -Barry pære, så du kan hive stemningen med hjem, hvorend du nu vælger at placere den….

Hvad er fidusen så? Fidusen er, at Barry´s på smukkeste vis formår at samle en stor gruppe mennesker i et fællesskab ved at spille på basal menneskelig kodning. Vi er som mennesker programmeret til at indgå i fællesskaber. Uden dem føler vi os simpelthen ensomme og fortabte.

Meet me in the red room….

Barry´s er analytisk set opbygget som en religion, med både ritualer, settings og ikoner, der indkoder Barry´s i forbrugerens hjerne. Mekanismerne er etableret og så skal der ellers bare leges med konceptet, hvilket Barry klarer ret godt med slogans som “meet me in the red room“!

Bliv klippet i en kunstinstallation

En anden case, der har fået min opmærksomhed her under de anti-sociale tider, er frisørsalonen Mads Stig.

Vildt, vovet og lige det forbrugerne vil have

Salonen er skabt af Mads Stig og Emil Nissen i samarbejde med kunstnerne Santoma og Raquel Quevedo, der har fået fuld kreativ frihed til at skabe en mildest talt anderledes salon. Resultatet er vildt, vovet og lige præcis det der lokker den nysgerrige forbruger.

Bliv en del af den kreative-klasse

Udover at være 100% insta-worthy, så giver salonen også kunden et touch af kreativ-klasse, hvilket altid giver points. At få klippet sit hår handler nu om mere og andet end bare hår. Det handler om at være en del af et fællesskab, der forstår og værdsætter kunst og det æstetiske udtryk. Når vi får mere og mere travlt i hverdagen, giver det mening at slå to fluer med et smæk. Man bliver simpelthen visuelt næret samtidigt med at man får sat tjek-tegn ved sin klipning.

Fang forbrugerens interesse inden det er for sent

Så når vi alle har lagt Covid-19 på hylden og kan se fremad (igen), så er det måske på tide, at vi også tænker udad, opad og indad?…. For er der noget denne krise har vist os, så er det, at vi længes efter meget mere end bare fremdrift. Vi længes efter mening, samvær og oplevelser! Koster det tid, penge og energi at indtænke oplevelser i sit brand? Ja, det gør det absolut, men det koster endnu mere at se ens virksomhed lukke og slukke, fordi man ikke formåede at fange forbrugerens interesse imens tiden var til det.