Fliser er fremtiden, hvis vi skal tro på rapporten om fremtidens fliser udarbejdet af Transparency Market Research. Helt præcist forventes handlen af fliser at stige fra 60.74 milliarder dollars i 2013 til 112.32 milliarder dollars i slutningen af 2019. Hvorfor står flisen stærkere end nogensinde før? Det forsøger jeg at give et bud på i dagens blogpost;-)
Fliser er vor tids guldbelægning
Vi har længe været bekendte med fliser, som et element du kan tilføre hjemmet i større eller mindre omfang, men hvordan kan det være at flisen er blevet så populær, som den er lige nu? Vi kan næsten ikke logge på Pinterest uden at blive bombarderet med ny fliseinspiration, eller sågar købe et boligmagasin uden reportager med anvendelse af fliser! Flisen står stærkere end nogensinde før og det hænger sammen med tre ting:
- Fliser er dyre
- Fliser er for fagmænd
- Fliser kræver mod
Er der noget der er eftertragtet, så er det minimal tilgængelighed. På den måde kan en specifik gruppe af samfundet vise deres overlegenhed uden at blive kopieret. Denne adfærd går laaaangt tilbage. Dengang brugte man istedet guldbelægningen, som statussymbol.
Fliser er for de forbrugere, der gerne vil skille sig ud, vise at de tør gå foran og dem med en økonomi over gennemsnittet. Det vil sige den samme målgruppe, som for nogle hundrede år siden slog sig løs i guldbelægning overalt hvor det var muligt. Guldbelægningen var et materiale, en teknik og en udtryksform for toppen af samfundet. De royale og adelige var de primære aftagere, som følge af den bekostelige affære. Men det handler ikke kun om pris, for de fleste forbrugere kan reelt godt finde pengene til en flisevæg i badeværelset. Det handler i høj grad også om prisen ved selve opsættelsen af fliserne.
Fliser er langt dyrere end maling, men det er i den grad også et vanskeligere projekt at kaste sig ud i. Ihvertfald ikke et projekt alenemoderen til 4 går igang med fredag aften, når børnene er lagt i seng! Når noget er både dyrt og vanskeligt, så bliver det per definition både interessant og eftertragtet og noget vi, som forbrugere, både stræber og længes efter.
Udover at fliser er dyre og vanskelige at sætte op, så kræver flise-eventyret en stor portion mod. Fliser er nemlig ikke noget man bare lige klasker op, for derefter at tage det ned igen 6 måneder efter, fordi man er blevet træt af marmorbølgen… Når vi vælger fliser er det smartest at være nogenlunde sikker på investeringen, for det er netop det, det er når man lægger 50.000 for en væg i et badeværelse.
Flisen er “over the top”
Til gengæld får du, med fliser, en ”over the top-følelse”. Flisen kan nemlig noget helt særligt. De kan være helt ufatteligt smukke og feminine at se på, men tunge og robuste i selve materialet. Det giver et produkt med tydelige kontraster imellem æstetik og form, hvilket pirrer de fleste. Vores sanser bliver aktiveret på en helt speciel måde, når vi møder flisen. Tænk eventuelt på Made a manos fliser, der er indbegrebet af lækre, sofistikerede og luksuriøse fliser!
Alt i alt giver fliser forbrugerne en mulighed for ”show off”. Du kan vise omverdenen at du har både økonomisk og mentalt overskud, ved at anvende fliser, som i de fleste tilfælde er nogle lidt mere omfattende projekter end at skifte køkkenvasken… Derudover kan du med fliser meget tydeligt vise dine kreative evner (medmindre du altså vælger at købe dig til dem gennem en professionel indretter eller boligstylist). Med fliser skal du både tage stilling til farver, former og kombinationer. Og det er i den grad udelukkende fantasien, der sætter grænser.
Find din flise 😉
Flisemarkedet er blevet markant større indenfor de seneste par år, hvilket glæder de fleste bolig-nørder (inklusiv mig selv)! Nu er der kommet flere valgmuligheder og priserne varierer også mere. Nedenfor kan du se de førende flise-virksomheder i Danmark:
Made a mano (www.madeamano.com)
Art tiles (www.arttiles.dk) -laver også stickers, som kan klistres på de fliser du allerede har.
Dahl Studio (www.dahl-studio.dk)
Marokk (www.marokk.dk)
File under pop (www.fileunderpop.com)
Le square (www.lesquare.dk)
Fremtidens fliser
Ved at tilbyde fliser med digitaltryk og klistermærker til fliser, er anvendelsen af fliser blevet mere demokratisk. De forbrugere, der ikke har et stort rådighedsbeløb til indretning kan også være med. Og denne gruppe er virkelig interessant! Forbrugerne vil nemlig gerne have fliser, men er efterhånden lidt trætte af det traditionelle fliseudsnit over kogeøen, der siger “se mig, jeg tør også hænge et par fliser op”…Vi skal med andre ord have flere flisemuligheder på banen. Forbrugerne skal kunne lave deres egne bakker og borde, som de kan udskifte efter lyst. På den måde gøres flisen spontan og til et produkt du køber hyppigt istedet for bare en gang. Så jeg og mange andre glæder os til den dag vi kan åbne døren til et eksotisk fliseunivers fyldt med palmer, glaserede overflader og inspiration i lange baner. Vi elsker nemlig fliser, så udnyt forbrugernes iver og slå jer løs flisefolk;-)
Og til jer, der endnu ikke er overbevist om flisens magi; Tjek lige billederne nedenfor!