Imorgen d. 5 december launcher beautybrandet Mybeautybrand og som navnet antyder er intentionen med dette brand, at det er dit, mit og vores allesammens.
Træt af likes, hashtags og no-filter filter
Hvis du har scrollet dine daglige 90 meter feed på Instagram, så er du måske faldet over nedenstående tekst. En tekst der mildest talt er et surt opstød over de sociale medier og det de sociale medier har udviklet sig til. Teksten er blevet flittigt delt, hvilket på fornemmeste vis illustrerer, hvordan Mybeatybrand rammer ned i tidsånden -og hele den gruppe af mennesker, der er ved at være trætte af selviscenesættelsen og hungren efter daglige likes.
“The age of influencers is over”
Mybeautybrand er skabt på baggrund af den overfladiske pengemaskine, som de sociale medier har udviklet sig til. Grundlæggeren af Mybeautybrand, Robin Derrick udtaler, at “the age of influencers is over” og referer til, at forbrugeren ikke længere vil lade sig narre af influencers, der lader sig betale for deres indhold. Oprindeligt kom bloggere og influencere til verden, som en modpol til betalte journalister, men i takt med deres stigende popularitet, kom der også penge ind i blogger/influencer maskinen og resultatet var en forringelse af den autencitet og gennemslagskraft vi tidligere havde oplevet. Dette tab forsøger Mybeautybrand nu at genskabe gennem en transparent og autentisk tilgang, hvor forbrugerne ejer brandet.
Vi skal dermed, som forbrugere, vise omverdenen hvilke produkter vi anvender, hvad vi er fan af og hvordan vi bruger produkterne. Noget som mange allerede gør, bare uden betaling. Det laver Mybeautybrand nu om på, gennem en kommissionsmodel (læs mere på deres website www.mybeautybrand.com).
En provokerende fortælling er bedre end ingen fortælling
Men hvorfor tager publikum så godt imod brandet -allerede inden produkterne er lanceret?… Fordi Mybeautybrand formår at komme med en mod-fortælling og kommer dermed til at skille sig ud til den verden vi ellers er repræsenteret for. Her ser vi meget tydeligt, hvor vigtigt det bliver for brands at have en mening -også selvom den går imod strømmen.
De yngre generationer ændrer branchen
Mode og kosmetikindustrien har i mange årtier været præget af frygt. Frygt for ikke at være tynd nok, høj nok, trendy nok eller perfekt nok. Men indenfor de seneste par år har forbrugerne (og især de yngre generationer) sagt fra. Der er nu blevet åbnet op for både udflydende kønsopfattelser, mere rummelige kropsidealer og en åbenhed overfor det personlige udtryk. Mode og beauty skal ikke længere handle om at passe ind i de bokse, der bliver dikteret oppefra, men skal istedet tage udgangspunkt i dig selv og din lyst til at udtrykke den du er.
Jeg glæder mig vanvittigt meget til at se hvordan Mybeautybrand udvikler sig. Held og lykke Robin og Max 😉