Generation Z foretrækker følelser, der ikke kræver menneskelig interaktion.

Written by

Vi har hørt det før; flere og flere unge fravælger parforholdet, fordi det simpelthen er for krævende og besværgerligt. Denne adfærd er et symptom på en større og mere omfattende problematik, nemlig, at den kommende generation foretrækker følelser uden omkostninger -som bedst kan betegnes som “safe emotions” eller “gratis følelser”. Men hvordan er vi nået til et punkt, hvor de menneskelige relationer aktivt fravælges og hvorfor skal problemet tages alvorligt?

Parforhold er for udmattende

Så sent som imorges stødte jeg på artiklen “Datingprogrammer hitter” hvor datingprogrammernes popularitet forklares med dating-fatique. Det vil sige, at unge mennesker hellere vil observere dating udefra istedet for at opleve (og gennemleve) det selv. Unge danskere er idag mere single end nogensinde før -og mere ensomme end nogensinde før, så hvordan er vi nået til et punkt, hvor generations z ikke længere orker parforhold?

Livet er bare mere overskueligt alene ifølge generation z. Foto: Pinterest.

Netflix og Tinder skaber urealistisk høje forventninger

I min optik bunder fravalget af parforhold bl.a i, hvordan vi de sidste 10-20 år har skabt brugertilpassede løsninger, der er 100% optimeret brugeren. For 10 år siden havde jeg som forbrugerekspert og brandstrateg armene i vejret over den forbrugertilpassede udvikling og det faktum, “at man endelig havde fået øjenene op for forbrugerens behov” og rent faktisk tilpassede sin tilbud, produkter og services efter dem. Idag kan jeg se, hvad konsekvensen ved tilpassede services, som Google, Netflix og Tinder er: Vi bliver utålmodige, har svært ved at gå på kompromis og får (urealistisk) høje forventninger til vores omgivelser. Når vi hver især er vant til at få vores egne behov dækkede, når vi vil det og hvor vi vil det (både tøj, mad og reservedele til bilen kan sendes direkte til vores hoveddør 24 timer i døgnet), så får vi automatisk en forventning om, at livet også skal være “en gnidningsfri oplevelse” -uden lang loading tid og uden modstand undervejs. 

Idag kan jeg se, hvad konsekvensen ved tilpassede services, som Google, Netflix og Tinder er: Vi bliver utålmodige, har svært ved at gå på kompromis og får (urealistisk) høje forventninger til vores omgivelser”.

Drømmescenariet for parforholdet illustreres ofte på sociale medier. Foto: Pinterest.

Mangel på sociale færdigheder

Men sådan fungerer livet ikke. Vi er skabt til at indgå i sociale relationer. Det er her vi næres, det er her vi kan spejle os selv og det er her vi mærker kærlighed og samhørighed -der netop er afgørende for, at vi føler os trygge, godt tilpas og elskede. 

Konsekvensen ved at vælge relationer og parforhold fra, er at vi bliver dårligere til at være sociale, hjælpsomme og medmenneskelige. Vi får ikke trænet hverken empati, følelsesmæssig indlevelse, eller emotionel forståelse. Vores evne til at binde os på længere sigt og formere os, minimeres. Det betyder, at vi føder færre børn (hvilket der allerede er livlig debat om) og vi kommer til at opleve flere familier, der vælger COLA konceptet (COuples Living Apart), hvor man lever hver for sig -som familie, fordi det simpelthen er for besværligt at skulle gå på kompromis og indordne sig.  

Her kan det brugertilpassede liv udøves. Ingen menneskelige forstyrrelser i nærheden. Foto: Pinterest.

Sociale medier erstatter følelsesmæssig stimulering

En anden årsag til, at flere og flere fravælger de menneskelige relationer, er at vi bliver stopfodret med følelsesmæssig stimuli via sociale medier. Det ene sekund ser vi en hundehvalp blive reddet fra et mudderskred og det næste sekund ser vi genforeningen imellem en far og en datter, der har været ufrivilligt afskåret fra hinanden i årevis. Tårene trænger sig på. Vi kan mærke kærligheden og vi scroller videre til næste følelsesmæssige stimulans. 

Følelser kan mærkes uden at blive udlevet via de sociale medier. Foto: Pinterest.

Igennem de sociale medier får vi konstant aktiveret følelser som: kærlighed, medfølelse og glæde -uden omkostninger. Det betyder, at vi kan opleve alt det positive, uden smerten og sorgen -som ofte har været tilstede i de pågældende menneskers liv, inden den 10 sekunders lange video blev skabt med den lykkelige slutning. At opleve og gennemleve følelser igennem sociale medier er 100% omkostningsfrit. Ingen forholder sig til, hvordan du har det. Ingen reagerer negativt eller undrende over, at du græder over den sidste reel du så eller du grinte over en kikset video. Alt er nemt, gratis og omkostningsfrit -Tror vi. Der er nemlig en downside ved at lulle sig ind i spejlneuronernes univers, hvor vi føler alt det vi ser og oplever foran os. Problemet er, at vi ikke får læringen. Vi får ikke erfaringen og vi opbygger ikke de menneskelige relationer, som kan bære os igennem livet. 

Der er nemlig en downside ved at lulle sig ind i spejlneuronernes univers, hvor vi føler alt det vi ser og oplever foran os. Problemet er, at vi ikke får læringen. Vi får ikke erfaringen og vi opbygger ikke de menneskelige relationer, som kan bære os igennem livet. 

Livet er blevet en swipe funktion

Livet er idag blevet til en stor swipes-funkiton, hvor vi ved den mindste modstand fristes til at flytte os fra smerten -hurtigst muligt. Vi overser bare det potentiale, der gemmer sig i netop sorg, smerte og alt det svære. Det er her vi vokser, det er her vi lærer at rumme mere og det er her vi opbygger stærke bånd til vores medmennesker. 

Så hop ud i relationen -også selvom den er besværlig, frustrerende og ofte aktiverer alle de traumer vi har gemt i bagagen. Selvom relationer kan “trigge os” og kaste lys på alt det, der gør ondt inde i os selv, så kan relationer også heale indre sår og gøre os opmærksomme på det faktum, at vi aldrig er alene, hvis vi åbner os op for andre mennesker. 

Skrevet af: Manou Messmann -Ekspert i Forbrugeradfærd, Branding & Fremtidscenarier

Kontakt: hello@manou.dk