“Personlig shopping” som bæredygtigt koncept?

Written by

Konceptet “The Cloakroom” tilbyder mænd deres helt egen personlige shopper. Dermed slipper mænd for besværet med at vandre op og ned af strøget. Eller sidde og tage stilling til 1723 forskellige hvide skjorter på Zalando. The Cloakroom gør det nemt og ukompliceret for manden, der gerne vil gå lækkert klædt, men simpelthen ikke orker “the hastle”.

Jeg har interviewet en af mændende bag konceptet Kasper Brandi Petersen, da jeg havde en stærk fornemmelse af, at konceptet rent faktisk var bæredygtigt og gerne ville blive lidt klogere på, om The Cloakroom egentlig selv betragtede konceptet som bæredygtigt.

Kasper Brandi Petersen. En af mændende bag konceptet "The Cloakroom".
Kasper Brandi Petersen. En af mændende bag konceptet “The Cloakroom”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Fast fashion” = “Bad fashion”

Det der skaber størst problemer og udfordringer i modeindustrien lige nu er overproduktion. Forbrugerne kræver ”fast fashion” og klikker ind på ”news” og ”just arrived”, som noget af det første, når de lander på en webshop. Meeeen, når der produceres mere end der konsumeres hober produkterne sig op og da det ofte ikke kan betale sig at sælge videre, bliver tøjet brændt. Det resulterer i udledning af store mængder CO2, som er skadeligt for planeten.

 

Personlig shopping som bæredygtig

Hele humlen ligger altså i at producere færre og bedre produkter (og ja, det kommer til at koste mere). Modeprodukterne skal udover at være i god og holdbar kvalitet også være et godt match til den enkelte forbruger. Rent faktisk så godt, at han vælger at bruge produktet igen og igen, værdsætter det og passer på det. Og det er rent faktisk præcis det, der sker hos The Cloakroom.

Når forbrugeren kommer i kontakt med The Cloakroom, så bliver han tildelt en personlig shopper, der lærer hans behov at kende. Dermed øges chancen for, at han får tilsendt de produkter, der reelt mangler i garderoben og som kan sættes sammen med tidligere køb. Den personlige shopper har blik for det hele og det kan mærkes.

 

”Cloakroom brugeren” er en travl mand

Manden er blevet forbigået i mange år i forhold til shoppeoplevelser, og det gør The Cloakroom noget ved. Kasper oplever typisk at Cloakrooms loyale kunder ofte er mennesker, der lever et travlt liv. ”Enten med at arbejde eller leve”, som Kasper beskriver. Den gennemsnitlige kunde er altså en, der ikke gider at spilde sin tid med shopping, men hellere vil prioritere tiden til venner, oplevelser og ambitioner, hvilket giver god mening, når man ser på den mandlige forbruger.

Enhver mands "dream-team"! Disse kvinder forstår at style manden personligt.
Enhver mands “dream-team”! Disse kvinder forstår at style den travle mand.

 

 

 

 

 

 

 

Den mandlige forbruger vs. den kvindelige forbruger

Den mandlige forbruger får nemlig ikke energi ved at shoppe. Det gør mange kvinder derimod. For kvinderne kan en shoppetur alene eller med veninden blive en form for egenomsorg, hvor de sætter dem selv først og nyder deres eget og andres selskab. Det har mændene ikke behov for på samme måde. Måske fordi de generelt er bedre til at prioritere tid til dem selv? 😉

 

Konceptet der ændrer forbrugerens shoppemønstre

Når den mandlige forbruger begynder at ”shoppe” (har sat ”shoppe” i anførselstegn, da manden jo reelt kan ligge helt passiv på sofaen derhjemme eller hive store ordrer i land imens der sendes lækre varer ud til ham), ændres hans shoppeadfærd markant. Det har Kasper Brandi også personligt oplevet. Mændende ”udvikler en meget kort lunte i forhold til traditionel shopping”…”jeg mister også tålmodigheden ved online shopping når jeg søger på en hvid skjorte og får 200 produkter at vælge imellem”. Men den ændrede shoppeadfærd betyder ikke, at den traditionelle shopping droppes helt. The Cloakroom bliver typisk brugt som et supplement til den almindelige shopping. Der hvor kunderne anvender den personlige shopper igennem The Cloakroom, er typisk, når der skal handles stort ind eksempelvis i forbindelse med et sæsonskift.

Den personlige service er med hele vejen.
Den personlige service er med hele vejen.

 

 

 

 

 

 

Personligt udvalgte produkter anvendes i længere tid

En af de fordele der er ved en personlig shopper er det unikke kendskab til forbrugeren, som shopperen får opbygget igennem spørgeskemaer og regelmæssig dialog. Shopperen ved, hvad kunden i forvejen har hængende hjemme i garderoben og kan opdatere den gamle garderobe med nye produkter. Cloakrooms brugere anvender stadig det tøj, som de fik for 12 måneder siden, så noget tyder på, at de klassiske og anvendelige modeprodukter holder i længden. Det er også en af årsagerne til, at tøjet der sælges via The Cloakroom primært er wardrobe essentials i god kvalitet. Produkter der er skabt til at holde på lang sigt.

 

 Glade kunder er loyale kunder

En af årsagerne til The Cloakrooms hurtige og omfattende succes skal måske findes i deres forretningsstrategi. Mændende bag konceptet har fra start fokuseret på at have glade og tilfredse kunder, der er oprigtig glade for det tøj de får tilsendt og har glæde ved at anvende tøjet i længere perioder. Og det sker kun hvis de personlige shoppere formår at finde og udvælge de produkter der falder i kunderens konkrete smag.

 

Juleaften -bare på den fede måde, hvor du rent faktisk er vild med det du får!
Juleaften -bare på den fede måde, hvor du rent faktisk er vild med det du får!

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad er bæredygtighed hos The Cloakroom

Kasper afskyr brug-og-smid-væk kulturen og mener, at ”retail-branchen ødelægger sig selv ved at fokuere på fast fashion og lave priser”. Den eneste måde man kan lave bæredygtig mode på er ifølge Kasper ”ved at producere og sælge tidsløse kvalitetsprodukter, som folk beholder i årevis”. Men det er kun interessant for Kasper, hvis det er profitabelt og det er en vigtig pointe. Især fordi modebranchen primært er drevet af en købmandsmentalitet og at der dermed skal kunne tjenes nogle penge. Det interessante er, at det rent faktisk godt kan lade sig gøre at tjene penge uden at lave fast fashion. Lad os håbe at det kan inspirere nogle.

Da jeg spørger ind til, hvad bæredygtighed er for Kasper, så siger han: ..”produktionen, økologiske materialer, at bruge laser i stedet for 5.000 liter vand ved jeans forarbejdning, at stille krav til sine underleverandører i Indien” og det er helt korrekt, MEEEN bæredygtighed kan også være forbrugernes bevidsthed omkring eget forbrug og virksomhedernes bevidsthed omkring at skabe holdbare produkter og lige præcis der mener jeg, at The Cloakroom er et godt forbillede. De er bevidste om at levere holdbare produkter til forbrugerne og de er med til at ændre forbrugernes shoppeadfærd henimod et mere holdbart og bæredygtigt forbrug.

Bedste hilsner Manou, og tillykke til The Cloakroom fordi I gør det godt!