Kimonen er ved at indtage modebilledet og jeg kan godt forstå hvorfor!
Japan er mystikkens land
De fleste af os forbinder kimonoen med Japan, smukke geishaer og tætklippede bonsai træer. Japan er noget helt specielt og et af de lande der står øverst på rejseønskelisten for de fleste. Japan er tradition, mystik og fremtid på en og samme tid, og det tryllebinder os. Nu er kimonoen kommet ind i modebilledet, og gennem den kan vi få en lille bid af Japan…
Kimonoen er boheme version 2.0
Hvad er det kimonoen bidrager med? Hvorfor er vi draget af den og hvorfor kan vi pludselig se og selv i en kimono når som helst og hvor som helst? Svaret ligger i den følelse og symbolik, som kimonoen bidrager med. Vi har det eventyrlige og smukke, kombineret med en “lige-trådt-ud-af-sengen” stemning. En stemning, der går ret godt i tråd med den seneste pyjamas-tendens. Kimonoen kan dresses op og ned (genialt). Du kan altså både bruge den som morgenkåbe, udenover bikinien på stranden eller til middag om aftenen. Så med kimonoen får du både funktionalitet og æstetik i samme produkt, og det er de fleste forbrugere begejstrede over (inklusiv mig selv).
Nærhed og intimitet gennem tøjet
Boheme stilen har bogstaveligt talt blomstret lige siden munthe plus simonsen dominerede modebilledet med blomstrede lange nederdele i lette materialer. Regelmæssigt længes forbrugerne efter den afslappede og løsslupne følelse. Hvorfor? Forbi forbrugerne higer efter nærhed, intimitet og magi i en verden, der bliver mere og mere digitaliseret, visualiseret og materialsieret. Når vi ikke lever i en hytte ude i skoven til hverdag, så kan vi gennem tøjet få en følelse af, at det er der vi er. Vi kan udleve vores drømme gennem tøjet og forhåbentligt realisere dem før eller siden. Når vi, som forbrugere, bliver ved med at forelske os i den mere bohemede-stil, så er der altså en forklaring bag. Et digitaliseret samfund lægger ikke nødvendigvis op til trends, der består af plastik og metal. Når vi som mennesker bliver trukket i en retning, søger vi automatisk efter den modsatte pol, for at skabe balance, og det er netop det der sker lige nu med boheme-bølgen.
Danske kimonoer hos brandet Sissel Edelbo
Sissel Edelbo kollektionen minder lidt om den ånd vi tidligere har set hos Heartmade; afslappet på den luksuriøse måde. Men i modsætning til Heartmades kollektioner, der er tilpasset en “work-wear stil”, så går Sissel Edelbo”all in”. Det har resulteret i nogle virkelig stærke items, der kan bære sig selv 100%, hvilket er en sikker investering til enhver garderobe. Tøj der taler så meget for sig selv at de fremstår som kunstværker. Disse items kan du style med kondisko, jeans eller hvad du nu har liggende, og stadig “shine like a star” –og det kan vi lide! Lidt ligesom pelsene fra Saks Potts.
Hvis du vil shoppe amok i Sissel Edelbos rober, så gå til sissel-edelbo.dk. Her er der virkelig dømt hippie-vibe på den eksklusive måde.