I kølvandet til modeugen kom der flere reaktioner på den modens ændrede fremtoning. Det drejede sig ikke om, hvorvidt der pludselig manglede bukser på catwalken, eller at farven sort var væk. Nej, debatten opstod på et mere abstrakt plan og handlede om, hvorvidt moden var død og om den i det hele taget var i stand til at levere drømme længere.
Chris Pedersen spørger om moden er død i ovenstående facebook updatering. Ligeledes spørger Moussa Mchangama, i en Cover artikel, om moden har mistet sin evne til at skabe drømme?
Moden er ikke død, den har blot transformeret sig endnu en gang, hvilket er en af dens grundvilkår; at ændre og forandre sig i takt med samfundets udvikling. Det er næsten umuligt at sige, at moden, “som vi kender den”, er død da moden aldrig har ladet sig definere 100%. Den er vanskelig at dekonstruere i og med, at den altid er i bevægelse og det kan derfor være en udfordring, at nå frem til en fælles betegnelse af, hvad mode helt konkret er. Moden er dynamisk. Det kan vi med sikkerhed konkludere.
Kardashian hype afspejler vores fascination af sociale medier
Mange beklager sig over, at mode idag handler alt for meget om berømmelse på de sociale medier, istedet for selve tøjet og magien. Men sådan er det, at være i orkanens øje. Lige nu er vi blown away over alle de muligheder de sociale medier giver os, og The Kardashians bliver en stærk metafor for denne hype; –At vi giver alt, hvad der er smukt og let fordøjeligt opmærksomhed –og det foregår hyppigt via de sociale medier. Denne opmærksom er modeindustrien glad for, da den kan bruges som markedsføring. Modeindustrien anvender altså blot en kommunikationsform, som er populær blandt deres målgrupper, når de vælger at fokusere på de sociale medier. Det er der sådan set ikke noget nyt i.
Så når Vogue vælger at placere Kendall Jenner på deres forside eller Victoria´s Secret beder hende om at slentre en tur i lækkert lingerie, så ved de fleste jo godt, at det handler om meget andet end udsende, hvilket selv Kendall Jenner er klar over, hvis man ser en ekstra gang i hendes øjne…Og det er ærgerligt. For Kendall vil altid komme til at tvivle på hendes værd, ligesom mange andre, der er vokset op med de sociale medier og den voldsomme promovering og eksponering af en selv, men det er en helt anden snak, som medierne regelmæssigt tager op(tak!).
Følgere, følgere, følgere
Alt handler om følgere, og endda i en sådan udstrækning, at vi nu kan købe os til følgere. Hvor der er et behov, er der et marked, det står vist helt klart her. Det har længe handlet om antal af følgere og modeller bliver sågar spurgt ind til antal af instagram-følgere og opfordret til at dyrke deres digitale billede udadtil på de sociale medier. Der er altså sket i skift fra at være den klassiske ”Supermodel” udelukkende på udseende og pressens opmærksomhed, til at være ”Model” ud fra ens evne til at brande sig selv via de sociale medier.
Moussa Mchangama savner drømmene i moden, i en tid hvor fokus er på nu og her. Det handler mere om det perfekte Instagram foto, end det reelle show. Lige nu bliver der i den grad “pillet ved de grundlæggende mekanismer”(for mode), som Moussa nævner, og det er efter min mening vanvittigt interessant.
Den udvandede mode
På samme måde har moden ændret sig. Mode er ikke længere til for de kongelige, de adelige og de velhavende. Moden er for længst blevet demokratiseret. Nu er vi nået dertil, hvor moden er blevet så meget for folket, at der slækkes på drømmene og i stedet fokuseres på at tilfredsstille reelle behov hos forbrugerne her og nu. Nogle vil måske mene, at moden er blevet udvandet. Vi har i dag et forbrugers marked og det er både godt og skidt, alt efter hvilket perspektiv man anlægger. Godt fordi forbrugerne kan købe det de efterspørger anytime and anywhere, skidt fordi vi oplever mindre kreativitet og fandenivoldskhed hos designerne. Men begge poler vil altid eksistere, da vi har forskellige forbrugergrupper.
Forbrugeren som designer?
Verden er vendt på hovedet. I hvert fald indenfor modeindustrien. Nogen vil omtale moden som død, andre vil mene, at den lever mere end nogensinde før. Den har blot skiftet form –endnu engang. Og det er jo netop det, der er så fascinerende ved moden. At præcis, som vi tror at vi forstår den, kan forudsige den og gennemskue den, så tager den en uventet drejning og viser os, hvad den også kan være. Moden er og bliver uforudsigelig (til en vis grad) og det er netop det ukendte og det uvisse, der skaber magien og spændingen, præcis som livet selv! Men i stedet for at forkaste udviklingen og frygte, at moden, “som vi kender den” er død, så forholder jeg mig nysgerrigt til transformationen og glæder mig til at se, hvad der kommer til at ske. Jeg forudser i hvert fald, at forbrugerne fremover kommer til at blive inddraget i designprocesserne i langt højere grad end det foregår på nuværende tidspunkt. Jo mere fokus der er på forbrugerne, des vigtigere bliver deres meninger, behov og oplevelser af både brand og produkter.
Så måske ser fremtidens designer sådan her ud;-)
Og så er spørgsmålet her til slut, om modens magi og fortryllelse reelt forsvinder når vi tweeter, instagrammer og snapper os gennem et show, eller om vi blot forlænger showets levetid både indadtil og udadtil….