Sådan forudser du om dit brand får succes!

Written by

Gennem alle de år jeg har iagttaget modebranchen udvikle sig har det undret mig, hvor overraskede folk bliver, når brands må lukke og slukke. Ofte kunne nedturen være vendt til en optur, hvis der blev justeret, strammet op (ikke altid økonomisk) og fokuseret på det, det hele handler om -At fange forbrugerens behov!

Alle der starter et brand ønsker, at det skal lykkes. At forbrugerne elsker produkterne, lytter til markedsføringen og forbliver loyale overfor brandet….men det er laaaangt fra alle brands, der opnår den succes de reelt går efter.

Hvis du selv har oplevet tvivlen og har ligget søvnløs om natten og grublet over om ”det mon nu også kommer til at gå”, så se dit brand efter i sømmene. Lav en hurtigt gennemgang af brandets kapacitet og fin ud af, hvor der skal foretages ændringer, strammes op eller ændres kurs. Til samme formål har jeg lavet en tjekliste, som rettesnor. Den er selvfølgelig et lille udsnit af de over 100 forskellige områder du kan styrke dit brand på, men som jeg ser det, nogen af de vigtigste (og afgørende) punkter.

Skærmbillede 2016-09-23 kl. 09.43.36
Lidt fortegnet billede, men jeg er tilhænger af at visualisere mine pointer;-)

 

 

 

 

 

 

Øvelsen kan give dig et gratis kig i spåkonens glaskugle og give dig en fornemmelse af, hvorvidt du er på rette vej eller ej. Helt lavpraktisk skal du stille dig selv nedenstående spørgsmål. Jo flere ”ja svar”, des større er oddsene for succes.

  • Du er 100% afklaret med hvem din kernekunde er og hvor de placerer sig i modeuniverset. Der er stor forskel på kunden, der går efter kunstnerisk orienterede brands versus mere kommercielle brands. De har forskellige prioriteringer og lægger pengene i vidt forskellige butikker.
  • Du ved hvor hurtigt din kunde tager nye tendenser til sig. Sætter de selv dagsordenen eller har de behov for at se nye trends an før de selv hopper med på vognen?
  • Du kender din kunde bedre end dem selv (du ved hvilke restauranter de foretrækker, hvor deres drømmedestinationer er, hvilke film de ser, hvilken musik de ikke kan sidde stille til, hvilke ”musthaves”, der er noteret på den mentale shoppeliste.Du ved fx godt hvilke konkrete tøj-behov din kunde har lige nu).
  • Du ved hvor din kunde søger inspiration og information. Er det de sociale medier der fylder, lokalavisen eller bibliotekets bøger?
  • Du ved hvor mange penge din kunde gennemsnitligt anvender på modeprodukter.
  • Du ved hvilke butikker din kunde lægger sine penge i.
  • Du er klar over om de shopper online og i hvilket omfang de gør det
  • Du rammer et reelt behov hos forbrugeren med dine produkter
  • Du giver god kundeservice og vægter den sublime købsoplevelse.
  • Dine produkter rammer de fem relevans principper hos forbrugeren; 1. Æstetik, 2. Fysisk komfort, 3. Psykisk symbolsk værdi, 4. Slitage og holdbarhed, 5. Let anvendelighed og styling look at this now.

Forhåbentlig er der en overvægt af ”ja-svar” i din gennemgang. Hvis du ikke synes, at der var tilstrækkelig mange ja ´ere, så tag et kig på denne video: https://www.youtube.com/watch?v=JdNW8hmYNfs eller kontakt mig, hvis du er interesseret i at optimere dit brand: hello@manou.dk