Forudsigelser for 2017

Written by

For de fleste af os handler december måned om juleklip og pebernødder, men for mig er december måned en oplagt lejlighed til at se tilbage på 2016, for at blive klogere på 2017. Læs dagens blogpost og bliv opdateret på, hvad du kan forvente dig af fremtiden og ikke mindst, hvad du skal være forberedt på!

 

Modeindstrien burde være bange….

Teknologi indenfor mode har indtil videre været begrænset, men det varer ikke længe før vi kommer til at opleve et boom indenfor forskelige digitale devices, der bliver integreret i vores tøj og om 5-10 år vil vi se tilbage på i dag og tænke ”ej, kan I huske den gang, hvor tøjet ikke kunne noget –ha ha”!

Den kreative iværksætter Will.i.am, (også kendt for Black eyed peas) udtaler til Business og Fashion, at ”the fashion industry should be scared as shit” og hentyder til den teknologiske udvikling modebranchen står overfor, men ikke rigtig tør kaste sig ud i. Ifølge Will.i.am er fremtidens mode skabt af tech-virksomheder.

Will.i.am er ikke kun skarp indenfor musik. Han har startet en hel iværksætterfabrik, der gør ALT muligt!

 

 

Også inden for sportstøj vil vi se en massiv vækst ifht. den integrerede teknologi. Der er allerede intelligente tekstiler på markedet og de vil fortsat udvikle sig. Sportstøj er ikke længere noget der er komfortabelt og ser lækkert ud, det har langt flere funktioner. Det kan optimere din performance, sørge for bedre restitution, og gøre dig opmærksom på, hvorvidt du træner de forskellige muskelgrupper korrekt. Gennem det såkaldte phase change material, kan vi nu også få tøj, der leder varmen væk fra kroppen imens vi sveder, og efterfølgende leder varmen tilbage, når bliver afkølede.

Danske Skins sikrer en bedre performance og en bedre restitution gennem deres kompressionstøj.

 

 

Butikker med 100% dedikation

Forbrugeren har taget nettet og dets uendelige muligheder til sig. Vi kan shoppe når som helst og hvor som helst og foretage en yderst målrettet shopping. Men der hvor online shopping (stadig) kommer til kort er mangel på oplevelse, den personlige kontakt og stimulering af sanserne. Derudover arbejder de fleste store webshops efter devicen jo større udvalg des bedre, men undersøgelser viser, at det ikke altid er vejen frem hvis der skal varer i kurven. Vi bliver nemlig forvirrede og overvældede af det store udvalg. Løsningen og fremtiden –for både online og offline butikker er i høj grad at specialisere sig og være skarpe indenfor lige præcis jeres felt. I stedet for all round sportsbutikker, skal vi have OCR (obstacle course racing) butikker, skisportsbutikker og crossfit butikker. Det vil sige butikker, der er passionerede omkring deres sport og ved alt om både sport og optimal performance. Der er allerede begyndt at åbne butikker, hvor selve sporten udøves under samme tag –alt sammen for at forstærke budskabet og butikkens DNA. Jo stærkere butiks DNA, des mere er butikken ”on top of mind” hos forbrugeren.

Butikker skal kunne meget mere end at sælge produkter. De er istand til at samle alle dem med samme interesse og dermed skabe stærke fællesskaber, værdi og stærke bånd mellem brand og forbruger.

 

 

Tilgængelighed trumfer ejerskab

Tidligere købet vi bil –i dag leaser vi en bil. Tidligere bookede vi hotelværelser, i dag lejer vi boliger igennem Airbnb. Tidligere købte vi dyre kjoler –i dag kan vi leje dem af hinanden gennem Closay-appen. Alt tyder på, at vi bevæger os væk fra ejerskab og hen imod tilgængelighed. Det er ikke længere vigtig for os at eje ting, det vigtigste er tilgængelighed. Når vi ejer hus, båd, bil, og skabe fyldt med tøj er vi samtidigt afhængige. Vores fysiske og mentale rygsæk er fyldt op. Hvis vi ønsker et fleksibelt liv, kræver det en fleksibel tilværelse og et fleksibelt mindset –og det kan vi opnå ved at skære ned på alt det vi ejer.

Den danske app Closay gør det muligt at føle sig “ny” hver gang man skal ud, uden at fylde klædeskabet med nye kjoler.

 

 

Forbrugerens forventninger stiger fortsat

Siden år 2000 er over halvdelen af alle virksomheder fra Fortune 500 listen forsvundet og årsagen er digital disruption. En klassiker i denne sammenhæng er videoudlejningsbranchen, der har kastet håndklædet i ringet efter at Netflix og flow tv kom ind i billedet –bogstaveligt talt. Hvis forbrugeren oplever nemmere og smartere måder at gøre tingene på, ja så gør de det og kravene og forventningerne er høje i dag. Både på grund af den øgede konkurrence, der gør det muligt for forbrugeren at vælge til og fra, men også på grund af den adfærd vi har fået tillagt os gennem nettet.

De mennesker, der færdes på nettet i dag har primært lært nettet at kende gennem Google. Google giver os svaret på alt, og har stadfæstet sig, som en virksomhed der er i konstant udvikling og som skifter de firkantede hjul ud med runde –hver dag –året rundt. Det betyder, at vi som brugere af internettet, ydelser, services og produkter generelt får en bevidsthed om, at tingene kan gøres bedre og smartere. Vi er altså blevet en form optimerings-forbrugere, der som en anden chef sætter barren højt for hvad der reelt er muligt. Et scenarie, som eksempelvis Air Help også støtter op om.

 

Services som Google, Netflix, Uber og Air Bnb har en afsmittende effekt for alle brancher. Det bliver en snebold, der ruller sig større og større og forbrugeren har allerede fået øjnene op for den. Helt basalt set, bliver vi præsenteret for nye muligheder og disse muligheder overfører vi til andre brancher –også selvom de ikke minder om hinanden. Forbrugerens forventninger har ændret sig, og det skal du som virksomhed være bevidst om.

 

 Forretningsfilosofi 2017 og frem

Efter at finanskrisen gav de fleste en iver efter at tjene de tabte penge ind igen, så har skuden vendt sig og mange er ovenpå igen. Men imodsætning til tidligere, giver det ikke længere samme værdi og mening at ønske sig mere. I stedet skal virksomheder stræbe efter at skabe påvirkning og forandring. De skal gå foran. Både for at motivere medarbejdere, men i høj grad også for at fange forbrugernes interesse. Alle butikker sælger tøj, men det er dem, der sælger en følelse og en reel værdi, der har flest (loyale) kunder. På samme måde gør det sig gældende online. Sælger du endnu et produkt, eller sælger du et koncept, en oplevelse, et sammenhold, et fællesskab? Tænk udover de enkelte produkter og gå skridtet videre i 2017. I skal være mere end de fysiske produkter, ellers forsvinder I, i mængden.

Jeres kunder skal se sådan her ud, når I bliver omtalt;-)

 

 

 Kvalitet fremfor kvantitet

Vi har længe savlet over billge high-street fund og hele fast fashion bølgen. I 2017 og frem vil vi opleve flere forbrugere, der er trætte af at blive kvalt i en overflod af tøj, og som i stedet for mere, vil gå efter bedre. Flere brands har opstartet lokale produktioner og begynder at stå ved, at kvalitet koster. Fuldstændig som vi så det på Black Friday, hvor brands stod frem og sagde nej til black friday, fordi det simpelthen ikke giver mening for dem.

Ikke alle brands og butikker hoppede med på black friday bølgen. Det kan være et stærkt signal at sende.

 

 

Forbrugeren skal inddrages i designprocessen

Som nævnt ovenfor har og får forbrugerne mere og mere magt, og vi har kun set toppen af isbjerget. Når forbrugerne har magt kan de vælge og vrage mellem forskellige brands og produkter –både online og offline. Mange kæmper om deres gunst og netop derfor vil det fremover give mening at inddrage forbrugeren i designprocesser, så man sikrer sig at nå sin kerneforbruger. Tidligere har brands berørt denne form for co-creation gennem brug af it-girls og muser, eller måske ved at få en blogger med ombord, men næste skridt vil blive en mere rendyrket form for co-creation, hvor forbrugere vil sidde sammen med det kreative team og finde frem til næste sæsons musthaves. Ingen kender forbrugernes behov bedre end dem selv, så hvad med egentlig at spørge dem om, hvad de står og mangler? Udover at ramme forbrugernes behov, opnår I som brand den fordel, at forbrugerne føler sig set og hørt –og dermed skaber i stærke bånd brand og forbruger imellem.

I 2017 skal i bevæge jer væk fra den autoritetsprægede designproces og hellige jer co-creation.

 

Det stærke køn er ikke længere et fysisk køn

Køn har igen i år været mere synlig end tidligere set. DR har vist programmer om forskellige former for køn og åbner dermed op for vores forståelser af, hvad køn er for en størrelse. Køn er nemlig langt mere end vores fysiske fremtræden. Kønnet er følelser, fornemmelser og nuancer –og slet ikke nem at sætte i bås, selvom de fleste automatisk leder efter en kategori at sætte kønnet i.

Vi har set flere mennesker med divergerende kønssignaler gennem det seneste par år. Først var det modeller på runwayén der var i trans-gender kategorien, men nu er vi så småt begyndt at se flere i gadebilledet, der tør gå linen ud og klæde sig i dametøj, bruge læbestift eller omvendt klæde sig som en mand, selvom cpr-nummeret viser kvinde.

Magasinet Candy, er også et eksempel på, at vi bliver mere rummelige i forhold til kønsopfattelser. Dette magasin er det første magasin i verden, der er dedikeret til at hylde alt hvad vi forbinder med mixed køn og som de selv udtaler, fejrer de:”…transvestism, transexuality, crossdressing and androgyny in all their glory. A style magazine about fashion, art, culture, make-up, glamour, icons, amazing transformations and fun”.

Det stærke køn handler ikke om hvad du har mellem benene, men om du tør favne de sider af dig selv, som andre måske ikke er klar til.

 

I min optik bliver 2017 virkelig spændende og forhåbentlig også fantastisk. Udover at jeg skal udgive min bog ”Robust Mode”, så lader det også til, at på trods af frygt, krig, tragedie og ulykke verden over, så bliver vi samtidigt mere rummelige og i stand til at se mennesket bag kroppen.

Jeg ønsker jer alle et super duper nytår –og 2017 ofcourse.

Kærlig hilsen Manou, Brandrådgiver og forbrugerekspert.