Modeprodukter taler til forbrugernes krybdyrhjerne

Written by

Det er din krybdyrhjerne, der træffer beslutninger –også selvom du praler af høj intelligens, kritisk formåen og omfattende bevidsthed. Sex sælger stadig, men der er håb forude for det bæredygtige forbrug.

 

Krybdyrhjernens dominans

Når vi gang på gang kommer hjem med tøj vi i bund og grund ikke mangler, er det ikke fordi vi som forbrugere er snotdumme. Det er simpelthen fordi modeindustrien spiller på parametre der trigger vores hjerne på et niveau vi ikke er bevidste om. Modeindustrien taler direkte til krybdyrhjernen. Den del af hjernen, der ofte betegnes som ”den gamle hjerne”. Krybdyrhjernen er den del af hjerne vi har haft længst, som levende væsener på jorden. Man kan kalde det for ”prototypen”, der sikrer vores overlevelse. Krybdyrhjernen er simpel og har tre funktioner: at sørge for mad, magt og forplantning. Hvis vi har noget at spise og kvinder til at forplante os med, ja så har vi sikret den næste generation. Krybdyrhjernen træffer ofte dine beslutninger, selvom du føler dig som et rationelt tænkende menneske. Prøv bare at tænke tilbage på sidste gang du var nede og handle ind til aftensmad og pludselig havde lagt diverse snacks ned i indkøbskurven. Ikke fordi det stod på indkøbssedlen, men fordi du i købssituationen var sulten. Vores instinkter styrer vores adfærd i langt højere grad end man skulle tro og det har alverdens industrier benyttet sig af i årtier.

Krybdyrhjernen bestemmer over mere end du tror!
Krybdyrhjernen bestemmer over mere end du tror!

 

 

 

 

 

 

Sex sælger stadig!

Når modeindustrien regelmæssigt anvender symboler for sex og magt i deres kampagner er det langt fra tilfældigt. Sex taler direkte til vores krybdyrhjerne og har en stærk effekt på os. Når vi kører efter en bus med en undertøjsreklame bagpå, forbinder vi ubevidst undertøjet med sex –og overlevelse. Her vil de fleste mene, at vi som forbrugere er blevet langt mere kritiske end tidligere og ja, det er helt korrekt! MEN vi tiltrækkes stadig af sex, mad og magt, da krybdyrhjernen stadig spiller en væsentlig rolle i styringen af vores liv.

Sex sikrer artens overlevelse. Du er altså programmeret til at formere dig.
Sex sikrer artens overlevelse. Du er altså programmeret til at formere dig.

 

 

 

 

 

 

 

Håb for et bæredygtig forbrug!

Selvom vores valg og beslutninger ofte styres på et krybdyrniveau, så er vi også i stand til at tilsidesætte vores behov for at opnå mere langsigtede resultater. Når vi tager en længerevarende uddannelse bliver vi ikke tilfredsstillede nu og her, men vi opnår noget på længere sigt. På samme måde gør det sig gældende, når vi bruger tid på at opdrage vores børn. Det er til tider en kamp, der tages dagligt i de små hjem, men en nødvendighed hvis de små bavianer skal kunne færdes i sociale sammenhænge og sikre deres fremtid fremover. Også den fysiske træning nede i træningscenteret er en indsats, der skal lægges over længere perioder før resultaterne viser sig. Vi kan altså sagtens tage beslutninger, der taler til fremtidige investeringer –og netop det faktum har det eksklusive urmærke Patek Philippe benyttet sig af med deres kampagne, der har sloganet ”You never actually own a Patek Philippe – You merely look after it for the next generation”. Ved at anvende denne ordlyd taler Patek Philippe til vores fornuft (udover krybdyrhjernens trang til magtsymboler) og får samtidigt slået fast, at kvaliteten er så god, at produkterne kan anvendes i flere generationer. Selvom bæredygtige produkter ikke altid er på samme niveau som Patek Philippe ure, så er der håb forude, da det er muligt at sælge til fornuften. Vi skal bare ramme plet, når vi gør det! Det er altså afgørende, at få forbrugeren til at forstå relevansen af at investere i modeprodukter af høj kvalitet, der holder i længere tid.

Kampagnen der taler til fornuften og menneskets evne til at arbejde mod mål ude i fremtiden.
Kampagnen der taler til fornuften og menneskets evne til at arbejde mod mål ude i fremtiden.

 

 

 

 

 

 

 

Overtal din forbruger på krybdyrniveauet

Hvis du kender til neuromarketing, så ved du også alt om hvordan du kan overtale andre til et køb. Det handler om at aktivere modtageren på følgende seks områder:

  1. Giv før du får
  2. Knaphed; ”Sidste vare på lager –filosofi”
  3. Magt (statussymboler, biler, mode)
  4. Commitment
  5. Liking; vi vil gerne ligne hinanden
  6. Konsensus; sociale forbilleder.

Hvis vi oversætter disse seks ”overtalelses-triggere”til en modekontekst, så kan vi hurtigt se, at det at sælge modeprodukter tiltaler os på flere niveauer. Vi kan opnå magt ved at iklæde os tøj, der udstråler magt. Vi kan klæde os ligesom andre, for at vise, at vi er en del af en gruppe, og vi synes om at klæde os efter vores sociale forbilleder, såsom kendte mennesker, it-girls eller bloggere. Gennem køb af modeprodukter kan vi, på et krybdyrhjerne-niveau, sikre vores overlevelse. Vi kan nemlig opnå magt, sex og blive en del af en gruppe, hvilket styrker vores chancer for overlevelse, når vi står sammen.

"Sell to the old brain -How new discoveries in brain research empower you to influence any audience anytime"!
“Sell to the old brain -How new discoveries in brain research empower you to influence any audience anytime”!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frygt styrer forbrugerne

Når vi kender til mekanismerne i neuromarketing så kan vi vælge at anvende og udnytte viden om hjernens triggere ved at overtale og manipulere kunden til et køb. Via neuromarketing spiller man ofte på forbrugernes frygt. Frygt for ikke at være attraktiv nok, frygt for ikke at have status og magt. Frygt for at skille sig ud og stå alene. Denne frygt fylder en hel del i modeindustrien, hvilket er logisk nok, da den sælger –big time!

Frygt for at være alene er en medfødt mekanisme, der skal sikre din overlevelse.
Frygt for at være alene er en medfødt mekanisme, der skal sikre din overlevelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ram forbrugernes behov

Men den moderne forbruger bliver mere og mere kritisk og vil på sigt blive bedre til at styre sin bevidsthed og dermed undgå de klassiske marketing-fælder, der forsøger at lokke til specifikke køb. I stedet for at spille på forbrugerne frygt og deres behov for sex, magt og sociale tilhørsforhold, skal der fokuseres på glæde, styrke og anerkendelse for det enkelte menneske. Den moderne forbruger vil nemlig gerne tages seriøst. De vil gerne ses, høres og forstås –og endda på et højere plan end krybdyrhjernens! Derfor lyder min anbefaling herfra, at I fremover ikke skal lade jer friste at neuromarketing-smutvejene, men i stedet se jeres forbrugere i øjnene og lære dem at kende. Når I kender til kerneforbrugernes reelle behov, så er resten en leg. Så nyd legen folkens og nyd den øgede omsætning, som er konsekvensen af at handle på reelle behov.

Det er slut med smutveje, hvis du vil sælge til den kritiske forbruger!
Det er slut med smutveje, hvis du vil sælge til den kritiske forbruger!

.

 

 

 

 

 

 

 

Manou –The Fashion Psychologist