Hvis du er over 30 år gammel kan du med stor sandsynlighed huske tilbage til en tid, hvor mode og sport ikke gik hånd i hånd. Der var en tydelig forskel på modetøj og sportstøj. Og dertilhørende uskrevne regler for, hvornår du gik i sportstøj og hvornår du gik i modetøj.
Spice up your life
Men da Spice Girls gjorde sit indtog i 90érne fik vi pludselig øjnene op for, at sportstøj også kan anvendes i hverdagen. Gradvist vænnede vi os til at gå med sportstøj i andre sammenhænge end sport og motion, og grænserne mellem sportstøj og modetøj blev mere og mere udviskede.
Et styks sportyspice aka Melanie C.
Sport i mode
I dag er det vanskeligt at definere om et stykke beklædning er forbeholdt mode eller sport. Sport er blevet en integreret del af mode, og mode er ligeledes blevet en integreret del af sport. Hvis vi kaster et hurtigt blik på modeserier, der lader sig inspirere af sport, ja så taler resultatet for sig selv. Designere og modebranchen generelt lader sig gang på gang inspirere af sportvibes og sportslige elementer.
Men hvorfor fylder sport i mode?
Sport fylder som sagt mere og mere i mode, men hvorfor egentligt? En af årsagerne er, at vi går mere op i vores fysiske velbefindende end for 10-20 år siden. Når vi dagligt færdes på de sociale medier bliver vi bombarderede med visuelle retningslinjer for, hvordan vi burde se ud. Disse krav forsøger vi at efterleve ved at dyrke mere sport og efterfølgende fortælle omverdenen om, hvor fysisk aktive vi er –igen gennem de sociale medier. På den måde ender vi i en spiral, hvor idealet er en veltrimmet krop –en krop under kontrol.
Sportsidealet er (stadig) attraktivt
Så selvom der er modpoler til den trænede krop, som vi ser hos serien ”Girls”, så finder de fleste stadig spændstige kroppe tiltalende. Den trænede krop forbinder vi med overskud, velvære, disciplin og glæde. Faktorer som de fleste gerne vil i nærheden af. Og derudover kræver sport tid, og da tid er en mangelvare for de fleste, står den i høj kurs. Luksus i dag er derfor tid til sig selv og tid til sport.
Teknologiske fremskridt gør sportstøj (ekstra) attraktivt
Vi skal ikke mange år tilbage før sportstøj lugtede af sved, sad dårligt på kroppen og var alt for syntetisk. I dag har teknologi og fremskridt indenfor udvikling af tekstiler skabt grobund for sportstøj du nærmest ikke mærker på kroppen. Tøjet bliver et ekstra lag hud –en forlængelse af dig selv og i nogle tilfælde en forbedring af dig selv. Det bedste sportsøj formår nemlig at fremhæve din krop på bedste vis. Det smyger sig om din krop, strammer op og forstærker din fornemmelse af egen performance.
Mode i sport
Trendsættere, hipstere og firstmovere er hoppet med på sportsbølgen og fører an i forhold til at anvende sportstøj på en fashionabel måde. Der anvendes lag på lag, stærke farver og afslørende detaljer. Det er ikke længere gaden der lægger rammer til modefortællingen –nu skal du også holde øje med sportskonkurrencerne, for det er netop her, at det ypperste af det ypperste præsenteres. Til konkurrencer er det sekunder, der afgør om du ender med guld eller sølv. Disse sekunder kan komme til din fordel, hvis din modstander føler sig truet visuelt. Så selvom du fysisk er dårligere end din konkurrent, så kan du visuelt udkonkurrere ham eller hende. Nikes designteam sidder udelukkende og spekulerer i, hvordan sko og tøj kan virke mest skræmmende for modstanderen til eksempelvis OL, og hvis du kan skabe den mindste tvivl eller usikkerhed hos din modstander, ja så er du allerede et par (afgørende) sekunder foran.